„If it’s a good movie, the sound could go off and the audience would still have a perfectly clear idea of what was going on.” A. Hitchcock
Dla wielu reżyserów, np.dla Hitchcocka, projekt jest w pewnym sensie ukończony, jeszcze zanim rozpoczną się zdjęcia. Przy pomocy programu Magma for Drawing analizowaliśmy ujęcia i studiowaliśmy sztukę storyboardu – stosowaną w filmach, animacji, teledyskach czy reklamie. Poznaliśmy podstawowe typy ujęć i terminologię gramatyki filmowej- język wizualny i semiotykę filmową. W końcu każde ujęcie ma inny ładunek emocjonalny.
Tuż przed Wielkanocą odbyły się warsztaty filmowe na których przekonaliśmy się, że montaż filmu bywa nieprzewidywalny Walter Murch, montażysta, laureat nagrody Akademii, sugeruje że cięcie jest odpowiednikiem mrugnięcia. Mrugamy, gdy spojrzymy na coś nowego albo gdy się zdenerwujemy. Podobnie montażysta wykonuje cięcie, gdy nasza uwaga kieruje się na inny obiekt lub gdy musimy wyrazić zdenerwowanie.* W końcu nie liczą się oczy tylko spojrzenie, nie usta lecz uśmiech … Świetnie było przenieść się razem w świat filmu i kreatywnie podejść do opowiadania historii gdzie odtworzyliśmy ikoniczne sceny kina…w plenerze jak i w salach naszej szkoły.
*Sztuka Rezyserii Filmowej, T. Kingdom
Nina Mierowska, MA Film &Literature, Uni Essex
Magma to platforma współpracy artystycznej. Poznaj innych artystów, rysuj razem, dziel się pomysłami, zarządzaj zespołami i twórz społeczności. @magma_studio
Więcej o montażu i o jego roli w filmie znajdziecie na https://www.studiobinder.com/ i w książce “Sztuka reżyserii filmowej” T. Kingdoma, wydawnictwo Marzec.