Żelazny Most – edycja pierwsza

2014/2015

14 września 2014
Podpisaliśmy uroczyście umowę partnerską (Podkowiańskie Liceum Ogólnokształcące nr 60) w obecności przybyłych ze Staszowa (woj. świętokrzyskie) przedstawicieli Liceum Ogólnokształcącego im. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego, pani Dyrektor Anna Karasińskiej i profesora Tomasza Bieleckiego nauczyciela historii. Cieszymy się, że projektem objęta zostanie młodzież z Gimnazjum nr 2 im. św. Hieronima i Publicznego Gimnazjum w Podkowie Leśnej, a Patronat Honorowy objęły władze samorządowe burmistrz Miasta-Ogrodu Podkowy Leśnej oraz Starosta Powiatu Grodziskiego.

16 września 2014 r.
Po konsultacjach z panią Dorotą Słowińską – Dyrektor Muzeum Starożytnego Hutnictwa w Pruszkowie ustalono, że opiekę merytoryczną w województwie mazowieckim nad projektem obejmie Muzeum Starożytnego Hutnictwa im. Stefana Woydy w Pruszkowie. Lekcje (zajęcia pozalekcyjne) rozpoczną się w połowie października 2014 r. i w okresie jesienno- zimowym będą odbywać się na przemian w Liceum i w Muzeum w Pruszkowie. Okres wiosenno-letni 2015 przeznaczony zostanie na zajęcia praktyczne z zaproszeniem szkół do „objazdu naukowego”- Brwinów-Pruszków-Nowa Słupia.

29 października 2014
Miło mi poinformować, że odbyły się pierwsze zajęcia w Muzeum Hutnictwa w Pruszkowie. Młodzież obejrzała nową wystawę „Przedświt” oraz sporządządzili zapis bibliograficzny projektu.

14 listopada 2014
Informujemy, że projekt „Żelazny Most” zgłoszony został do V edycji konkursu „Projekt z klasą” nr 00133. W dniach 2-16 grudnia odbędzie się głosowanie. W tym czasie na stronie konkursu uruchomiona zostanie aplikacja, która umożliwi oddawanie głosów na nasz projekt. Zadaniem głosujących będzie wybór projektu, który zasługuje na wyróżnienie i wdrożenie w życie dzięki grantom przyznanym przez wydawnictwo Nowa Era. Zagłosuj w tych dniach na nas. Zagłosuj w tych dniach na nas.

25 listopada 2014
Odbyły się kolejne zajęcia w Muzeum Hutnictwa w Pruszkowie, w ramach projektu „Żelazny Most” pt. „Kim bym był…”. Młodzież poznała stroje i obyczaje starożytnych ludów zamieszkujących ziemie polskie, oraz dokończyliśmy (uzupełniliśmy) zapis bibliograficzny projektu. Zobacz zdjęcia.

16 grudnia 2014
Odbyły się kolejne zajęcia w Muzeum Hutnictwa w Pruszkowie pt. ”Podstawy Archeologii”. Młodzież za sprawą pana Roberta pracownika Muzeum poznała metody badań archeologicznych. Dokończyliśmy również prace z poprzednich zajęć o  strojach i obyczajach starożytnych ludów zamieszkujących ziemie polskie.  Zobacz zdjęcia

21 stycznia 2015
W szkole w udziałem młodzieży gimnazjalnej odbyły się zajęcia „Epoka żelaza – chronologia, zasięg geograficzny” i „Kultura materialna i duchowa epoki żelaza w Europie i na ziemiach polskich”. Młodzież przygotowała wykroje strojów, które będziemy szyli w ciągu kolejnych spotkań.

17 lutego 2015
Odbyły się kolejne zajęcia w Muzeum. Tym razem dowiedzieliśmy się o tym jak żyli Celtowie i co im zawdzięczamy, poza tym ustaliliśmy jak chcemy wyglądać i na kolejnym spotkaniu zaczynamy zajęcia warsztatowe na których wykonamy ( sami je uszyjemy) stroje. Fotorelacja

14 i 27 kwietnia 2015
Po przerwie, kolejny raz odbyły się zajęcia w Muzeum Hutnictwa w Pruszkowie i w Liceum w Podkowie Leśnej, tym razem praktyczne, mianowicie szyliśmy stroje, które wykorzystamy w kolejnych etapach projektu. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć

5 maja 2015 Spotkaliśmy się znowu w Muzeum Hutnictwa w Pruszkowie tym razem teoretycznie. Dziś pan Robert pracownik naukowy Muzeum, przedstawił nam budowę i działanie pieca hutniczego, zadając pytanie Po co i dlaczego? starożytni zadawali sobie tyle trudu. Dziś również otrzymaliśmy zaproszenie na Dni Pruszkowa które odbędą się 30 i 31 maja. Nasi uczniowie 30 maja będą obecni na jednym ze stanowisk Muzeum prezentując rezultaty szkolnego projektu oraz odpowiedzą na pytania dotyczące projektu.

30 maja 2015
Zgodnie z zapowiedziami w sobotnie popołudnie nasi uczniowie, wraz z pracownikami Muzeum Hutnictwa Starożytnego w Pruszkowie w ramach Dni Pruszkowa zaprezentowali projekt „ Żelazny Most”.  Konrad, Kasia i Hubert dzielnie uczyli młodszych kolegów nabytych podczas warsztatów w Muzeum umiejętności krawieckich. Serdecznie dziękujemy Dyrekcji i Pracownikom Muzeum Starożytnego Hutnictwa w Pruszkowie i zapraszamy do obejrzenia zdjęć

15 czerwiec 2015
Za zgodą Dyrekcji Muzeum Starożytnego Hutnictwa w Pruszkowie, pod opieką pracowników i pani Dyrektor, wybraliśmy się, rowerami na wycieczkę archeologiczną do Ruśca w ramach zajęć ” Żelaznego Mostu”. Tu w Mazowieckim Centrum Metalurgicznym, trwa muzealna ekspedycja wykopaliskowa. Do tej pory natrafiono na ślady starożytnej osady hutniczej i odkryto m.in. pozostałości starożytnych pieców hutniczych. Dziękujemy za niepowtarzalną możliwość, zobaczenia badań archeologicznych w praktyce. Zachęcamy do obejrzenia zdjęć.

15 sierpnia 2015
Z wizytą w Górach Świętokrzyskich, w ramach projektu „Żelazny Most”.  www.dymarki.pl  – zapraszamy do obejrzenia zdjęć z wyprawy.

2015/2016

8 październik 2015
Zaczęliśmy. Dziś odbyły się pierwsze zajęcia projektu” Żelazny Most w roku szkolnym 2015/2016. Zajęcia terenowe (badania powierzchniowe) w Podkowie Leśnej poprowadził pracownik Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego im. Stefana Woydy w Pruszkowie (pan Robert). Tematem dzisiejszego spotkania było zagadnienie badań w ramach Archeologicznego Zdjęcia Polski,  które objęło również teren Podkowy Leśnej. Kolejne spotkania (co miesiąc w czwartki) w Muzeum  Hutnictwa w Pruszkowie w listopadzie. (Zobacz zdjęcia)

26 listopad 2015
Zgodnie z zapowiedziami, dziś odbyły się zajęcia połączonych klas pierwszej i drugiej w ramach projektu ” Żelazny Most”. Tematem dzisiejszego spotkania, które poprowadził pan Robert archeolog, pracownik Muzeum, była ” Budowa i zasady działania starożytnego pieca hutniczego”.  Zajęcia przeprowadziliśmy w scenerii wystawy „Przedświt”.  Kolejne spotkanie to zajęcia praktyczne z szycia strojów, które posłużą nam w rekonstrucji w maju 2016r podczas Pikniki” Żelazne Korzenie” . Zobacz zdjęcia.

25 styczeń 2016
Udało się – zapowiadane wcześniej warsztaty w ramach projektu ” Żelazny Most” odbyły się w Miejskim Ośrodku Kultury w Podkowie. Grupa uczestników kończyła przygotowane wcześniej wykroje starożytnych strojów.  Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z dnia dzisiejszego.

Zobaczcie również jak pracują nasi partnerzy w woj. świętokrzyskim w ramach projektu „Żelazny most”. W maju 2016 roku, planowany jest wyjazd naukowy i jeśli wszystko dobrze się ułoży z tą właśnie z tą grupą spotkają się uczestnicy projektu z Podkowy Leśnej na pikniku naukowym ” Żelazne Korzenie ” w Starachowicach. A my kończymy szycie strojów starożytnych na kolejnych warsztatach. Stroje chcemy  zaprezentować podczas pikniku w Starachowicach.

15-17 marzec 2016
Zgodnie z zapowiedziami grupa uczestników projektu wysłuchała dziś w Liceum wykładu pracownika Muzeum Starożytnego Hutnictwa w Pruszkowie na temat rozmieszczenia piecowisk w Mazowieckim Centrum Hutniczym, oraz pani Iwony Drożdż nauczycielki chemii w Liceum, która objaśniała chemiczne reakcje zachodzące w piecu dymarskim.  W czwartek natomiast w Muzeum, kończyliśmy stroje, które prezentować będziemy w maju podczas wyjazdu naukowego do Starachowic.

Dzięki wsparciu Burmistrza Podkowy Leśnej, grupa uczniów ze szkół podkowiańskich (gimnazja i nasze Liceum) weźmie udział w pikniku naukowym Żelazne Korzenie. Uczestnicy, będą mieli okazję spotkać się z uczniami ze staszowskiego liceum i wspólnie podczas całodziennych warsztatów, zaprezentować zdobytą dotąd wiedzę tworząc m.in. piec dymarski.

12 maj 2016
Jeśli, ktoś dzisiaj nie słuchał na żywo, ma okazję. Dzięki zaproszeniu redaktora Marka Gutowskiego, mieliśmy możliwość na antenie pruszkowskiego POPradia, rozmawiać o projekcie Żelazny Most. Niestety nie nagrała się pierwsza minuta audycji (chochlik radiowy), gdzie mówimy o idei powstania partnerskiego projektu i naszej współpracy w jego ramach z Liceum Ogólnokształcącącym im.ks.kard. Stefana Wyszyńskiego w Staszowie. Zachęcamy do odsłuchania nagranego materiału.

19- 20 maj 2016
Wyjazd naukowy podkowiańskich szkół (Liceum wraz ze szkołami gimnazjalnymi) w ramach projektu Żelazny Most dobiegł końca: ” było super szkoda, że tak krótko”, tak ocenili go uczestnicy 🙂 Pierwszy dzień upłynął pod znakiem nauki w praktyce na pikniku naukowym Żelazne Korzenie w Starachowicach. Grupa uczestników z liceum podkowiańskiego spotkała się z uczniami ze szkoły staszowskiej i w strojach rekonstrukcyjnych asystowała m.in przy budowie i rozbiciu własnego pieca dymarskiego, później odwiedziliśmy staszowską świątynię p.w. św. Bartłomieja oraz muzeum szkolne staszowskiego Liceum im. ks. kard Stefana Wyszyńskiego Następny dzień rozpoczęliśmy niespodzianka: mogliśmy zobaczyć proces wykopu szkła w Hucie Szkła Glassworks Tadeusza Wrześniaka. Kolejną atrakcją było zwiedzanie zamku w Szydłowie.
Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji wyjazdu. W szczególności chcemy podziękować Panu Burmistrzowi Miasta  Podkowa Leśna Arturowi Tusińskiemu, profesorowi Szymonowi Orzechowskiemu i doktorowi Andrzejowi Przychodniemu za przyjęcie na piecowisku, oraz naszym opiekunom z Muzeum w Pruszkowie, w szczególności pani Krystynie Kozie, naszym partnerom z Liceum im. ks. kard Stefana Wyszyńskiego w Staszowie pani Dyrektor Annie Karasińskiej oraz panu Tomaszowi Bieleckiemu za fantastyczne przyjęcie. Słowa uznania kierujemy do wójta Gminy Szydłów pana Jana Klamczyńskiego oraz do Prezesa Huty Szkła pana Tadeusza Wrześniaka za gościnę oraz umożliwienie zwiedzania Huty. Serdecznie dziękujemy opiekunom pani Kindze Gaworskiej i Sławomirowi Sowińskiemu. Projekt trwa dalej, przed nami kolejny etap jego realizacji.  Zobaczcie zdjęcia z wyjazdu warto 🙂  Zobaczcie też filmy z rozbicia pieca dymarskiego.

2016/2017

9-10 wrzesień 2016
Przy upalnej pogodzie, w pocie czoła, realizowaliśmy w weekend założenia projektu Żelazny Most. Dzięki zaproszeniu Muzeum Hutnictwa w Pruszkowie mieliśmy zaszczyt dołączyć do grona partnerów projektu Pruszkowskiego Festiwalu Archeologicznego – ARTEfakty.  W dniach 9-10.09.2016 w Pruszkowie, nasi uczniowie mieli okazję poznać smak pracy przy piecach, oraz poznać takniki eksperymentu naukowego przy wytopie żelaza. Serdecznie dziękujemy Pani Dyrektor oraz Pracownikom Muzeum Hutnictwa w Pruszkowie, za wspaniałe przyjęcie i opiekę podczas festiwalu oraz: Jankowi, Ignacemu, Kasi ,Ani, Krzyśkowi i Krzyśkowi, Alkowi, i Klaudii i pani Urszuli Szelińskiej, za zaangażowanie . Zachęcamy do obejrzenia fotorelacji z dwóch dni, naprawdę warto.

10 listopad 2016
Z dużym opóźnieniem, będąc jeszcze pod wrażeniem pruszkowskich Artefaktów, w końcu rozpoczęliśmy zajęcia warsztatowe w ramach projektu Żelazny Most.  Dziś w Muzeum Hutnictwa pod opieką pani Krystyny poznawaliśmy elementy ceramiki starożytnej, przygotowując materiał do prac garncarskich. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z dzisiejszych warsztatów

12 styczeń 2017
Dziś w Muzeum Hutnictwa pod opieką pani Krystyny i pana Roberta, rozpoczęliśmy pracę z ceramiki, ustaliliśmy również, jak będziemy chcieli zakończyć projekt Żelazny Most( tak tak to już trzeci rok). Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z dzisiejszych warsztatów.

03 luty oraz 2 marzec 2017
Z opóźnieniem  przedstawiamy relację z dwóch spotkań w Muzeum Hutnictwa w Pruszkowie w ramach projektu Żelazny Most. Pierwsze odbyło się w lutym i było kontynuacją warsztatów ceramicznych (zdjęcia) Dziś działo się sporo- pod opieką pracowników Muzeum, rozpoczęliśmy pracę nad budową makiety pieca hutniczego, oraz  przygotowaliśmy kilka potraw według starożytnych przepisów. Efekty prac, można będzie zobaczyć podczas drugiego dnia otwartego szkoły w kwietniu. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z dzisiejszych warsztatów.

19 kwietnia 2017
Dziś o projecie rozmawialiśmy również w Pruszkowskim PopRadiu.

27 kwietnia 2017

Dzisiejszy dzień był również okazją do uroczystego zakończenia trwającego trzy lata partnerskiego międzywojewódzkiego projektu edukacyjnego ” Żelazny Most”. Było smacznie i uroczyście- goście mieli okazję spróbować potraw wykonanych przez uczestników zajęć, oraz zobaczyć efekt trzyletniej współpracy obu szkół oraz instytucji wspierających. W tym miejscu chcielibyśmy raz jeszcze serdecznie podziękować wszystkim przybyłym partnerom i patronom wydarzenia: Burmistrzowi Miasta Podkowa Leśna panu Arturowi Tusińskiemu, Staroście Powiatu Grodziskiego panu Markowi Wieżbickiemu którego reprezentowała pani Naczelnik Wydziału Oświaty Kultury i Sportu Barbara Madzelan Sadoś, pani Dyrektor Muzeum Starożytnego Hutnictwa im Stefana Woydy w Pruszkowie Dorocie Słowińskiej Kamasa oraz pracownikom pani Krystynie Kozie i Iwonie Szymańskiej, dziennikarzom z pruszkowskiego POPRadia, delegacji nauczycieli i uczniów z partnerskiego Liceum Ogólnokształcącego im. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego ze Staszowa: panu Tomaszowi Bieleckiemu oraz pani Marii Szewczyk. Słowa podziękowania kierujemy też do wszystkich uczniów i nauczycieli zaangażowanych w projekt zarówno z Liceum jak i z podkowiańskich szkół gimnazjalnych.  Zachęcamy do obejrzenia fotorelacja z uroczystości.